Evidence majetku a závazků
Jak už jste asi zjistili, v účetnictví se musí prostě všechno zachytit. A tak je nutné, pro dokonalou přehlednost evidovat vlastní majetek i závazek. A to zejména:
- Dlouhodobý hmotný majetek
- Zásoby (především materiál)
- Pohledávky a závazky
Ke všem evidencím se postupně dostaneme, nyní se budeme věnovat pouze evidenci pohledávek a závazků.
Kniha pohledávek a závazků
Tuto knihu si podnikatel vede kvůli tomu, aby měl přehled o tom, kolik a kdo mu dluží nebo kolik a komu dluží on sám. Tuto knihu nebo spíše knihy vytváříme většinou pomocí faktur, a proto se jim říká Kniha faktur vydaných a přijatých.
Co taková kniha obsahuje?
1) Datum přijetí nebo vydání faktury
2) Číslo faktury (u dodavatelů většinou i nějaké interní značení)
3) Popis účetního případu (firma nebo dodavatel/odběratel)
4) Částka
5) Datum splatnosti
6) Datum úhrady
7) Číslo dokladu, kterým byla faktura uhrazena
Popřípadě může mít další náležitosti jako jsou poznámky a podobně. To už záleží na účetní jednotce, co si chce ještě zaznamenat.
Nyní si ukážeme na příkladě, jak taková kniha vypadá a funguje.
1.1.2011
Vystavili jsme fakturu č.f/2011001 panu Ing. Janu Volskému za nákup nábytku v hodnotě 62 000 Kč. Datum splatnosti 14.1.2011
Firma ŽIDLIČKA, s. r. o. nám zaslala fakturu č.5/2011 za dodané židle v hodnotě 24 000 Kč. Datum splatnosti je 14.1.2011
2.1.2011
Pan Jaroslav Velký dodal 2 stoly v hodnotě 10 000 Kč. Faktura č. 003/2011. Splatnost dne 11.1.2011
Firma SKŘÍŇE, a.s. zaslala fakturu č. F/0072011 na skříně v hodnotě 32 000 Kč se splatností 16.1.2011
OÁZA, s. r. o. nakoupila nábytek v hodnotě 35 000 Kč. Vystavili jsme fakturu č. f/2011002. Datum splatnosti 16.1.2011
Fakturu č. f/2011003 jsme zaslali za nákup nábytku paní Aleně Veselé, se splatností 16.1.2011 a v hodnotě 12 000 Kč.
Úhrady faktur
Výpis z BÚ č.1- 9.1.2011 - úhrada faktury č. 003/2011, částka 10 000 Kč.
Výpis z BÚ č.2 - 10.1.2011 - převod ve prospěch Vašeho účtu J. Volský, částka 62 000Kč.
Výpis z BÚ č.3 - 12.1.2011 - úhrada faktury č.5/2011, částka 24 000 Kč. Převod ve prospěch Vašeho účtu A. Veselá, částka 12 000 Kč.
PPD č.1 - 15.1.2011 - zaplaceno od OÁZA, s. r. o., částka 35 000 Kč.
VPD č.1 - 16.1.2011 - zaplaceno firmě SKŘÍŇE, a.s. faktura č.F/0072011, částka 32 000 Kč.
Nejdříve v okamžiku příchozí či odchozí faktury, zapisujeme do knih.
Kniha vydaných faktur(odběratelé)
Datum | Č.faktury | Odběratel | Částka | Datum splatnosti | Úhrada dne | č. dokladu |
---|---|---|---|---|---|---|
1.1.11 | f/2011001 | Ing. Jan Volský | 62 000 | 14.1.11 | ||
2.1.11 | f/2011002 | OÁZA, s.r.o. | 35 000 | 16.1.11 | ||
2.1.11 | f/2011003 | Alena Veselá | 12 000 | 16.1.11 | ||
Kniha přijatých faktur(dodavatelé)
Datum | Č.faktury | interní č. | Dodavatel | Částka | Datum splatnosti | Úhrada dne | č. dokladu |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1.11 | 5/2011 | F1 | ŽIDLIČKA, s. r. o. | 24 000 | 14.1.11 | ||
2.1.11 | 003/2011 | F2 | Jaroslav Velký | 10 000 | 11.1.11 | ||
2.1.11 | F/0072011 | F3 | SKŘÍŇE, a.s. | 32 000 | 16.1.11 | ||
V momentě, kdy příjdou výpisy nebo pokladní doklady, tak zapisujeme kolonku úhrada dne a číslo dokladu.
Kniha vydaných faktur(odběratelé)
Datum | Č.faktury | Odběratel | Částka | Datum splatnosti | Úhrada dne | č. dokladu |
---|---|---|---|---|---|---|
1.1.11 | f/2011001 | Ing. Jan Volský | 62 000 | 14.1.11 | 10.1.11 | b/2 |
2.1.11 | f/2011002 | OÁZA, s.r.o. | 35 000 | 16.1.11 | 15.1.11 | P/1 |
2.1.11 | f/2011003 | Alena Veselá | 12 000 | 16.1.11 | 12.1.11 | b/3 |
Kniha přijatých faktur(dodavatelé)
Datum | Č.faktury | interní č. | Dodavatel | Částka | Datum splatnosti | Úhrada dne | č. dokladu |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1.11 | 5/2011 | F1 | ŽIDLIČKA, s. r. o. | 24 000 | 14.1.11 | 12.1.11 | b/3 |
2.1.11 | 003/2011 | F2 | Jaroslav Velký | 10 000 | 11.1.11 | 9.1.11 | b/1 |
2.1.11 | F/0072011 | F3 | SKŘÍŇE, a.s. | 32 000 | 16.1.11 | 16.1.11 | V/1 |
Příklad 20
Zaúčtujte všechny účetní případy, pouze deníkovou formou!
Pozn. Všechen nábytek považujeme za zboží a zboží účtujeme rovnou na účet 132.
Příklad 21
Vytvořte knihu faktur vystavených a přijatých.
Pozn.Nezapomeňte, že v knize jsou vždy účetní případy seřazeny podle data!
1.1.2011 jsme vystavili fakturu č. f/001 panu Pavlovi Valentovi za nákup zboží v hodnotě 13 500 Kč. Datum splatnosti 10.1.2011.
8.1.2011 jsme vystavili fakturu č. f/003 firmě EMOK, s. r. o., se splatností 18.1. 2011 v hodnotě 54 000 Kč.
5.1.2011 přijatá faktura č. 005/2011 za poradenství v hodnotě 14 000 Kč od firmy PORADENS, a.s, splatnost 17.1.2011
3.1.2011 faktura č.012/2011 od dodavatele pana Mgr. Aloise Rychlého za materiál v hodnotě 31 850 Kč, datum splatnosti 14.1.2011.
6.1. 2011 jsme vystavili fakturu č.f/002 v hodnotě 26 000 Kč za prodané zboží firmě AQUAPARK. Splatnost 16.1.2011
Úhrady faktur
Výpis z BÚ č.1 - 10.1. - převod ve prospěch účtu od P. Valenty 13 500 Kč.
VPD č. 1. - 12.1. - zaplaceno panu Mgr. Aloisi Rychlému 31 850 Kč.
Výpis z BÚ č.2 - 13.1. - převod ve prospěch účtu od EMOK, s. r. o. 54 000 Kč.
Výpis z Bú č.3 - 15.1. - převod ve prospěch účtu od AQUAPARK 26 000 Kč.
Výpis z BÚ č. 4 - 16.1. - zaplaceno firmě PORADENS, a.s.
Správné odpovědi najdete: | klíč |